neděle 27. května 2012

Posel Smrti (PC)



  Poté co dohraji hru nějakého žánru, jsem občas ponechán s chutí hrát dál a proto sáhnu po nějaké podobné. Když jsem tedy před nedávnem dohrál Gray Matter, rozhodl jsem se navázat jedním svým vážným restem mezi adventurami, českou a všemi opěvovanou hru Posel Smrti.
  Jak si tato vážná (na poměry ostatních český adventur) hra stojí vedle velikánů jako The Longest Journey, Gabriel Knight či Broken Sword?


  Jak už to tak u adventur bývá, všechno vede příběh. A příběh Posla Smrti není vůbec špatný – zápletka dokáže zaujmout, děj má spád a prostředí je docela atmosférické. Bohužel docela selhává v podání, postavách a výrazných logických dírách.
  Co se podání týče, největší chyba je hlavně v rozhovorech, u kterých jsem měl občas pocit, že je psal někdo, pro koho jsou vrcholem scénáristické práce jihoamerické telenovely. A teď nemluvím jen o častém opakování jmen postav (což je naprosto klasický prvek výše zmíněného žánru, existující protože televize, a před nimi rádia, předpokládaly, že většina divaček děj nesleduje na obrazovkách, ale uklízí někde v domě a jejich pořad jen poslouchají – proto také většinu těchto pořadů sponzorovaly společnosti prodávající čistící prostředky = odtud název „soap opera“), ale o celkové stavbě vět a rozhovorů, které ve většině případů působí nuceně a mnohdy teatrálně.
  To je způsobováno také postavami, respektive postavou hlavního hrdiny Samuela, který občas jedná v rozporu s jakoukoli logikou a zdravým rozumem. Tohle je poprvé, co mi hlavní hrdina nějaké hry přišel naprosto nesympatický, jak skrze jeho slova, tak hlavně přes jeho akce, které často postrádaly hlavu a patu (což bylo způsobené hlavně některými stupidními puzzly, o kterých píšu níže).


 A s tím jsou spojené i zmíněné logické díry, z nichž největší je samotný cíl hlavního hrdiny, podtržený zakončením, které ho prakticky popírá. Kdybych měl cestu Samuela k něčemu přirovnat, bylo by to jako kdyby si někdo přečetl varování „Nechoď do lesa, sežerou tě tam vlci!“ a odpověděl na něj „Musím jít do lesa, aby mě nesežrali vlci!“. Do očí pak bijí věci, jako naprosto praštěné počínání detektiva vyšetřujícího vraždy odehrávající se v průběhu děje, nebo fakt, že jedna postava z naprosto nepochopitelných a nevysvětlených důvodů zatajuje naprosto klíčovou informaci (kterou si navíc hráč domyslel už v polovině hry, ale Samuel zjevně ne, přestože mu nejednou prakticky přišla do pokoje a zpívala „Já jsem ta klíčová informace.“).


  Základem hraní adventur jsou pak hádanky a puzzly, což je věc ve které Posel Smrti také kolísá na pomezí. Některé hádanky jsou logické a dobře vystavěné, zatímco některé jsou vyloženě hloupé a nelogické. Hrál jsem dost adventur a vím, že divná řešení situací do nich patří, ale nepatří do těch, které se snaží tvářit reálně a vážně. Spousta hádanek a kombinací, kterými tak Samuel řeší svoje problémy, jsou postavené na hlavu a několikrát jsem při hraní skládal hlavu do dlaní nad tím, co to vůbec provádí. A pak přicházely hádanky, které byly naprosto jasně určené pouze k tomu, aby prodloužily hraní.
  Časté byly i chvíle, kdy jsem jasně věděl, že ten a ten předmět budu potřebovat pro vyřešení toho a toho, ale stále jsem ho nemohl vzít, protože mi postava ještě neoznámila, že ho potřebuje. Dobrý příklad je chvíle, kdy jsem věděl, že budu potřebovat pohrabáč (jehož využití jsem si dokázal představit u několika různých hádanek, ve kterých použitý nebyl), ale nemohl jsem si ho vzít, dokud jsem nenašel klíč zapadlý ve štěrbině, a až pak mi Samuel oznámil, že potřebuje něco dlouhého, aby ten klíč mohl vytáhnout, načež jsem se musel vrátit několik lokací zpět a konečně jsem ho mohl sebrat. Obzvlášť otravné to bylo ve chvílích, kdy s předmětem, který je k vyřešení dané hádanky nutný, začalo být možné jakkoli interagovat až ve chvíli, kdy postava zjistila, že nějaký podobný předmět potřebuje.


  Výrazným prvkem hry je také český dabing, který je dobrý i špatný. Jde slyšet, že tuto hru dabovali herci a ve většině situací zní opravdu dobře, ale současně jde slyšet, že dabéři před sebe nedostali celé rozpravy, které měli namluvit, ale většinou jen jednotlivé věty. Monology a dialogy postav jsou tak občas hodně kostrbaté, a sem tam pronášejí věty, které jsou intonací někde úplně jinde, než zbytek jejich proslovu. To ovšem není chyba dabérů jako takových, ale toho, kdo dabing řídil. A všeobecně tohle není tak velká chyba, stále se jedná o velice kvalitní dabing.

  Na co si v této hře ale skoro nemůžu stěžovat je grafika a hudba. Graficky jsou jednotlivé lokace opravdu pěkné a vymazlené. I modely postav jsou moc pěkné, byť se občas pohybují docela pomalu. Na rozdíl od Gray Matter, který jsem hrál předtím, je tady propojení 3D postav a 2D lokací zvládnuto výborně – až na pár momentů jsem si vůbec nevšiml žádných nesrovnalostí.
  Hudba je pak docela dobrá. Není sice nijak zapamatovatelná, ale ani neruší a dobře podtrhuje atmosféru.


  Ve výsledku pro mě tedy byl Posel Smrti velkým zklamáním. Čekal jsem hru, která by podle ohlasů měla být lepší než většina známých značek mezi adventurami, ale tu jsem nedostal. Dostal jsem adventuru, která byť je atmosférická a má dobrou zápletku, naprosto selhává ve snaze být uvěřitelná a často je zbytečně frustrující. Byly chvíle, kdy jsem se bavil a byl zaujatý vývojem událostí, ale byly i chvíle kdy jsem jen kroutil hlavou. Na druhé straně je vidět snaha, kterou do ní tvůrci vložili.
   Pokud pro plné prožití daného příběhu potřebujete i český dabing, asi neuděláte sáhnutím po Poslovi Smrti špatně, ale nejedná se o žádný zázrak a na výběr jsou mnohem lepší adventury.

65/100

Žádné komentáře:

Okomentovat